Jeg har samlet 3 hurtige refleksions spørgsmål om emnet; at købe/sælge virksomhed. Her får du mit tip nr. 1.

Har du en klar strategi for, hvor du vil hen – og hvordan et opkøb eller et salg passer ind i den?

Praktisk råd:
Et opkøb eller salg skal ikke ske ud fra en tilfældighed, men fordi det tjener et klart strategisk mål: Skal du udvide geografisk? Opnå teknologisk kompetence? Sikre succession? Eller ønsker du at frigøre kapital og tid?

Eksempel:
En ejerleder i en teknisk servicevirksomhed havde ambitioner om at dække hele Sjælland, men kæmpede med at opbygge lokal tilstedeværelse. Gennem et strategisk opkøb af en mindre virksomhed i Næstved fik han straks kundebase og medarbejdere – og kunne efterfølgende vokse organisk.

Mit råd:
Sæt dig ned og tegn din ønskede forretningsmodel om 2-3 år – og spørg: “Hvordan bringer et opkøb eller et salg mig tættere på den model?”

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Dataloven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er nødvendige for at sikre funktionen på hjemmesiden. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke. Dette websted bruger forskellige typer af cookies fra Google analytics. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter, betragtes dette som din accept.

Luk