Den perfekte konsulent er en, der videreudvikler dine ideer og samtidig sparker nye perspektiver ind. En, der åbner for muligheder, man ikke selv havde set. Det er samtidig en, som man har tillid til at lukke ind i sin organisation og vise både de stærke og svage sider.
Dårlige erfaringer med konsulenter skyldes ofte en utilstrækkelig aftale mellem parterne, eller at der ikke er en klar afstemning af forventninger.
Jeg vil pege på to afgørende forudsætninger:
- Inden samarbejdet starter, er det vigtigt selv at definere, hvad den eksterne konsulent skal bidrage med. Hvad er opgaven, hvilke kompetencer er der brug for og hvordan skal samarbejdsvilkårene være?
- Vælg en konsulent, som forstår din branche, din virksomhed og dine medarbejdere. Tillid er vigtigt, og er du i tvivl, så start evt. med en mindre opgave for at prøve samarbejdet af.
Og undgå konsulenter som:
- … bruger for mange managementbegreber
- … ikke lytter til de råd, de får fra dig
- … synes, at opgaven er let og ligetil.
For flere blogindslag Tryk her.
Tjek også gerne LinkedIn for andre Indslag Tryk her.